Nicolau Miguel do Monte de Almeida

Função: Professor

Number: 20092

Email Institutional: nicolau@estgp.pt

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Work Performed and Contributions

theses

  • Title Uma Avaliação de Comunicação de Marketing na Hotelaria -  
    year 2008
    Institution Universidade Técnica de Lisboa
    Description / Summary O turista é exposto a múltiplas fontes de informação e tem um envolvimento mais ou menos intenso na busca de informação para a tomada de decisão de compra do serviço de alojamento hoteleiro. Este facto coloca um desafio à comunicação de marketing dos estabelecimentos hoteleiros, uma vez que estes têm que escolher o instrumento de comunicação que seja eficaz a alterar o comportamento do turista no sentido da decisão de reserva. Porém, no estado da arte sobre o tema não se encontra um estudo empírico que evidencie o efeito significativo dos instrumentos de comunicação - publicidade, comunicação word-of-mouth e recomendação da Agência de viagens - em termos da reserva para primeira estada do turista no estabelecimento hoteleiro. Esta investigação tem foco na reserva para primeira estada, procurando identificar o factor - a) publicidade; b) comunicação word-of-mouth; c) recomendação da Agência de viagens; d) interacção de factores - com efeito significativo em termos da reserva do estabelecimento hoteleiro. Foram formuladas quatro hipóteses de investigação e especificado um modelo de regressão logística, o qual, para além de permitir testar essas hipóteses, permite também analisar a relação entre a reserva para primeira estada e cada uma das três variáveis explicativas incluídas no modelo e representadas através de regressores dummy, bem como as interacções destas variáveis. Os resultados da investigação empírica indicam que é mais provável a reserva para primeira estada ser feita por contacto directo do que não ser, caso o turista seja exposto apenas à publicidade ou apenas à comunicação word-of-mouth, e que é menos provável a reserva para primeira estada ser feita por contacto directo do que o contrário, caso o turista seja exposto apenas à recomendação feita pela Agência de viagens ou à interacção entre a publicidade e comunicação word-of-mouth. Uma vez que os factores publicidade e comunicação word-of-mouth evidenciaram poder explicativo significativo da reserva por contacto directo, verificou-se então uma forte associação, com significância estatística, entre a reserva para primeira estada e o meio de comunicação WEB e uma associação bastante forte, com significância estatística, entre a reserva e a recomendação feita por pessoa de relação próxima com estada anterior no estabelecimento hoteleiro, o que permite concluir que se tratam de duas importantes fontes de informação que induzem a reserva. Com esta investigação é possível dar um contributo ao nível da teoria do comportamento do consumidor, nomeadamente na perspectiva da decisão do turista em termos de decisão de reserva para primeira estada, e ao nível da gestão da comunicação de marketing do estabelecimento hoteleiro. The tourist is exposed to multiple information sources, having an involvement more or less intense in the information search for the purchasing decision of the hotel accommodation service. This fact is a challenge to hotels marketing communication, because they have to choose the communication instrument which is effective in changing the tourist's behavior in what concerns the reservation decision. However, in the state of art we don't find an empirical study which reveals the significant effect of the communication instruments - advertising, word-of-mouth communication and travel agency recommendation - in terms of the hotel reservation for first stay. The focus of this research is the reservation for first stay, whose aim is to identify the factor - a) advertising; b) word-of-mouth communication; c) travel agency recommendation; d) interaction between factors - that has significant effect in the hotel reservation. Four hypothesis of investigation were formulated and it was specified a logistic regression model, which permits not only to test these hypothesis but also to analyse the relation between reservation for first stay and each of the three explanatory variables, which are included in the model and represented through dummy regressors, as well as the possible interaction between these variables. The empirical research results reveal that is more likely the reservation for first stay occurring by direct contact than not by direct contact if the tourist is exposed only to advertising or only to word-of-mouth communication, and that is less likely the reservation for first stay occurring by direct contact than not by direct contact if the tourist is exposed only to travel agency recommendation or to the interaction between advertising and word-of-mouth communication. Knowing that the factors such as advertising and word-of-mouth communication have revealed significant explanatory power to reservation by direct contact, it was found that there is a strong association, with statistical significance, between reservation for first stay and medium WEB communication and a strong association, with statistical significance, between reservation for first stay and recommendation made by a close person who knows the hotel from a previous stay. That facts allows us to conclude that they are two important information sources which induce reservation. With this research is possible to give a contribution in the field of the theory of consumer behavior, namely in the perspective of the tourist decision in terms of reservation decision for first stay, and also in the field of hotel marketing communication management.
    Electronic file Tese.Dout.Gestao.ISEG.Nicolau.Almeida.pdf (2485 Kb)

articles

  • Title The effects of marketing communication on the tourist's hotel reservation process -  
    year 2012
    Conference / Workshop / Magazine Institution Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research (Volume 23, Issue 2, 2012 )
    Description / Summary The paper analyses the tourist's first stay booking decision and the factors (such as advertising, word-of-mouth, and travel agency recommendation) that most significantly influence it. Three research hypotheses have been considered and a logistic regression model has been specified. The factors “advertising” and “word-of-mouth” have significant power to explain direct-contact booking. Hence, there is not only a strong association between first stay booking and the Web, but also a very strong association between the booking and the recommendation of someone close to the tourist who has previously stayed at the hotel. This means that these are two important sources of information for inducing the tourist's decision in this respect. The research contributes to both the understanding of the first stay booking decision-making process and the management of the hotel marketing communication media plan.
  • Title To Incorporate the Concept of Tourist Experience in the Tourism Marketing -  
    year 2007
    Conference / Workshop / Magazine Institution Journal of Tourism and Development / Revista de Turismo & Desenvolvimento (ISSN 1645.9261)
    Description / Summary The tourist experience, together with its implication in the tourism marketing, is an interesting matter within tourism subject, considering the importance of that concept in the strategic orientation of marketing and tourist (consumer) behavior. The experiential information in marketing promotional stimuli (push factors) and tourist attractions (pull factors) are important sources of tourist information in the scope of tourism marketing. Then, the marketing management will be more focused on the experience than in the product or service. Being the experience able to be translated into an event subjectively felt, which had not taken place yet, which integrates tangible and intangible aspects, its recognition on the level of tourism marketing leads to this theoretical and empirical research, in the assumption that the tourist has a motive (experience expectation). The practical contribution of this current research will allow us to find out if the choice of a tourism destination and a tourism business establishment is based on the experiences that the tourists wish to realize and if that establishment invests correctly in marketing. A experiência turística é uma matéria interessante ao nível do turismo e das implicações para o marketing turístico, pela importância do conceito na orientação estratégica de marketing e no comportamento do turista (consumidor). A informação da experiência turística no estímulo promocional de marketing (factores push) e as atracções turísticas (factores pull) são fontes de informação turística importantes no âmbito do marketing turístico. Deste modo, a gestão de marketing estará mais centrada na experiência do que no produto ou serviço. Podendo a experiência traduzir-se num evento subjectivamente sentido, que ainda não teve lugar e que integra aspectos tangíveis e intangíveis, o seu reconhecimento ao nível do marketing turístico conduz a esta investigação teórica e empírica, no pressuposto de que o turista tem um motivo (expectativa de experiência). A contribuição prática desta investigação em curso permitirá afirmar se as escolhas de um destino e de um estabelecimento hoteleiro são baseadas nas experiências que os turistas desejam realizar e se esse estabelecimento investe correctamente em marketing, criando valor para os clientes certos na experiência certa. Palavras chave: produto ou serviço turístico; destino turístico; experiência turística; marketing turístico; estratégia de marketing.